Syng logo

SADA

SING A DAY AWAY

5 timer med en af landets dygtigste instruktører til nærmest ingen penge. What's not to like?

Sing A Day Away er en workshop med en af vores 11 udvalgte instruktører. Alle medlemskor kan søge om en SADA og vælge imellem en stribe af topklasse instruktører der har fingeren på pulsen med klang, stemme, groove, beat og soul indenfor både pop, jazz og klassisk. 

En SADA varer 5 timer. Det kan søges af alle medlemskor og er næsten gratis! I får besøg af én af landets dygtigste instruktører, som med jeres sangere og korledere giver et forrygende kursus i korsang og vocal coaching.

Tildeles et kor støtte, forventes det, at koret er repræsenteret ved det efterfølgende landsstævne i Syng.

Der er ansøgningsfrist for at søge en SADA den 15/5 og den 15/11 hvert år.
ANSØG OM EN SADA

Anna Østergaard

Klang og udtryk
Vi skal arbejde med alle de fede detaljer, som klang, fraseringer og dynamik, som er med til at gøre nummeret endnu federe. Derigennem kommer vi også til at arbejde med hvordan vi udtrykker os som kor igennem de numre vi synger. Som udgangspunkt arbejder vi med de sange I allerede har på repertoiret, men der er også mulighed for at Anna selv kan medbringe sine arrangementer.

Om Anna
Anna er uddannet korleder og sanglærer fra Det Jyske Musikkonservatorium og underviser pt. på Herning og Århus Musikskole. Anna er desuden korleder for Local Vocal, som er blevet kendte på YouTube med Annas arrangement “90’s Dance Medley”
ANSØG OM EN SADA

Astrid Vang-Pedersen

Koncertdesign
Koncertdesign er Astrid Vang-Pedersens tilgang til at arbejde med iscenesættelse og kommunikativ koncertoptræden. Koncertdesign indebærer en praktisk tilgang til sangerens egne færdigheder på scenen omhandlende fysisk bevidsthed, samt fokus på den visuelle betydning af opstillinger, koreografier og historiefortællende elementer. Koncertdesign tilgangen har dog også blik for helhedsperspektivet og dermed på hvilken betydning vores musikalske fremførelse kan få i mødet med publikum, tid og rum.
På en workshop med Astrid tages der gerne udgangspunkt i jeres konkrete repertoire og gives forstørret liv i arbejdet med fortolkning og fremførelse. Astrid medbringer konkrete øvelser og værktøjer til at fremme korsangernes fysiske bevidstgørelse og kommunikative rolle på scenen, som fremtidens koncertformater kalder på.

Om Astrid
Astrid Vang-Pedersen er uddannet kor- og ensembleleder fra Det Fynske Musikkonservatorium og fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Hun leder til daglig vokalensemblet Dopplers (www.dopplers.dk), der har fokus på dramatiske og kommunikative aspekter af vokal optræden. Astrid afsluttede i 2018 et kunstnerisk Ph.d. Projekt omhandlende Koncertdesign: Et koncept til kreativ innovation af koncerter, som hun har udviklet på baggrund af feltstudier, egen praksis samt akademisk forskning (www.concertdesign.dk). Astrid underviser og coacher korledere i korledelse og koncert design bl.a. på Det Jyske Musikkonservatorium og på Den Jyske Sangskole, laver workshops og forelæsninger i ind og udland, samt turnerer som komponist og musiker med teatret Teatergrad.
ANSØG OM EN SADA

Birgitte Næslund Madsen

Repertoireinspiration
Trænger dit kor til inspiration, til nyt repertoire og nye udfordringer? Vil I synge andet end fede arrangementer af popsange eller kendte klassiske satser? Et sted mellem disse to yderpoler befinder sig en stor mængde repertoire, som er udfordrende men samtidigt tilgængeligt, som har masser af rytmiske finurligheder, men som samtidig bruger satsteknikker fra den klassiske musik. Der findes masser af nyudviklet repertoire som låner fra alle genrer, kulturer og traditioner, og som giver os muligheder for dels at lytte og udøve på nye måder og dels for at præsentere vores publikum for musik, de ikke kender.
Vi dykker ned i udvalgte satser som kan udfordre koret og arbejder evt. også med sceniske og koreografiske elementer, som kan understøtte satserne.

Om Birgitte
Birgitte Næslund Madsen er uddannet fra Musikvidenskab, Aarhus Universitet og har siden 2005 undervist i musik på Egaa Gymnasium. Sideløbende hermed har hun fordybet sig i korarbejdet især med de unge stemmer og har stiftet korene Hjortshøj Pigekor, Junior EVE, EVE og Aarhus U. I dag er hun leder for EVE og Junior EVE og fra 2019 også for Landskoret. Derudover har hun siden 2016 været tilknyttet Den Jyske Operas talentlinie for unge sangere, TalentU og hun har været instruktør på stævner og kurser for bl.a. FUK og Kor72. Med EVE har hun opnået flotte placeringer ved European Choir Games og noget så uventet som en finaleplads i ”Danmark har talent” i 2018 ved at synge finsk joik og lettisk folkemusik i bedste sendetid.
ANSØG OM EN SADA

Carsten Seyer Hansen

Klassisk med det hele
I mit arbejde fokuserer jeg meget på klarhed i lydbilledet, god intonation, rene/ens vokalfarver. Vi vil arbejde med at skabe en god, fælles ensemblelyd, at der er god balance mellem de enkelte grupper, at alle sangere véd, hvilken rolle de har i lydbilledet og at de kender de andres roller, så de kan give plads og bakke op efter behov. Vi arbejder med korets eget repertoire. Det er få så vidt lige gyldigt, om det er klassisk eller rytmisk.

Om Carsten
Carsten er særdeles aktiv som dirigent indenfor den klassiske musiks verden. Både med egne ensembler Vokalgruppen Concert Clemens og Skt. Clemens Drengekor, men også som gæstedirigent og instruktør i en lang række sammenhænge. Er vant til at arbejde med alle aldersgrupper og niveauer. Carsten er tillige kantor i Aarhus Domkirke og lektor i korledelse på Det Jyske Musikkonservatorium.
ANSØG OM EN SADA

Christian Fris-Ronsfeld

Den fede klang
  • Elsker du kormusik, når stemmernes klang går lige ind under huden? 
  • Elsker du gåsehuden, når stemmerne går op i en højere enhed?
  • Elsker du øjeblikket, når dine sangere rører dig og jeres publikum med al deres musikalitet?
Jeg elsker at give hver enkelte sanger i koret en mulighed for at udforske sin egen stemme og dermed udvikle sin personlig potentiale. Hver korsanger er en vigtig brik i korets fælles lyd. På kordagen leger vi med forskellige udtryk og stemninger, så at vi kan få det bedste ud af musikken og kan sætte kormagien i gang. Vi kommer til at udforske forskellige måder at bruge stemmen på, samt går i dybten med tekst, frasering, groove og intonation. Mange skønne øjeblikke er garanteret, hvor man kan lukke sine øjne og nyde et rum fuldt af vellydende harmoni.
Jeg vil glæde mig til at sprede sangglæde, drive og musikalitet blandt dit kor. Det skal være en fest at synge og jeg glæder mig til en dag med sjov, høj energi og magiske musikalske oplevelser.

Pigestemmer
Har dine piger brug for en dag med fede pophits, sjove lege og en masse energi? Jeg kunne medbringe nogle 3-4 stemmige arrangementer fra mit repertoire eller vi kunne arbejde med numre fra jeres repertoire. Vores fokus kunne være at frisætte den fede energi i din gruppe og bruge den til performance eller forskellige arbejdsværktøj til musikalske detaljer og sangteknik.

Drengestemmer
Har du drenge i dit ungdoms- eller børnekor og du har brug for lidt inspiration, hvordan man arbejder med de unge drengestemmer? I mit daglige arbejde med Mariagerfjord Juniordrengekor og Drengekor har jeg samlet en masse erfaringer og øvelser, hvordan man motiverer de unge drenge sangere og hvilket sprog der virker for at skabe et fedt fælleskab i deres gruppe og for at udvikle deres sangfaglighed. Også her kan vi arbejde med nogle af mine drenge eller blandede arrangementer eller tage udgangspunkt i jeres repertoire.

A cappella
Vil I lære nogle nye værktøj til jeres korprøver og til scenen? Jeg er uddannet inden for metoden ”Det Intelligente Kor” og ”The Organic Choir” og kan vise jer nogle tricks (groove, intonation, sangteknik, udtryk og performance), som er nemme at bruge i hverdagen og som åbner jeres ører for musikalske detaljer. Vi kan arbejde med mine arrangementer eller med jeres repertoire.

Om Christian
Christian Fris-Ronsfeld er kunstnerisk leder af Mariagerfjord Korskole, som er med 16 kor for alle aldersgrupper og niveauer et af de førende rytmiske korskoler i Europa. Herunder er Christian dirigent for de rytmiske elitekor Mariagerfjord Pigekor, Juniorkor, Drengekor og Juniordrengekor.
Ved siden af hans arbejde for korskolen leder han sammen med sin kone Tine Fris-Ronsfeld det Danske landshold for rytmisk ungdomskor Syng Selected. Christian er en efterspurt dirigent og workshopleder på korfestivaller og andre korbegivenheder i Europa og USA. Hans korarrangementer bliver sunget af grupper i forskellige europæiske lande og nogle er udgivet under Schott og Helbling forlagene. Han er bestyrelsesmedlem i Aarhus Vocal Festival (AAVF), et af de største og mest anerkendte festivaller for rytmisk vokalmusik i verden.
Christian er kandidat fra Det Jyske Musikkonservatorium i rytmisk korledelse, rytmisk sang og hørelære og er uddannet Gymnasielærer i musik fra University of Music i Freiburg/Tyskland.
ANSØG OM EN SADA

Jesper Falch

Rytme, groove og krop
Jesper Falch tilbyder jer en workshop, hvor I selv får mulighed for at prøve kræfter med rytme og groove. Vi fordyber os i musikken og rytmen og sætter fokus på en energisk fælles oplevelse. Vi skal lave rytmiske øvelser, bruge hænder, fødder og stemme – på samme tid og gennem disse øvelser få arbejdet med vores egen rytmiske forståelse samt korets fælles swing.
Et af fokuspunkter er, at ALLE kan være med samt at humor er en væsentlig del af hele workshoppen. Og hvis der er stemning for det, kan vi afslutte hele workshoppen med at alle får en STOMP-tromme, så vi kan spille nogle rytmer og der igennem bruge rytmen fuldt ud.
De vil også være en del rytmeøvelser til korlederen. Disse vil være meget konkret brugbare og kan bruges til både opvarmning og/eller “fylde” mere i en koraften. Alle i koret får en lille rytme-pakke med øvelser med hjem (pdf-fil). De øvelser kan både laves fælles i koret samt derhjemme.

Om Jesper Falch
Er diplomuddannet fra Rytmisk Musikkonservatorium i København. Har været ansat på Det Jyske Musikkonservatorium i 17 år som lektor. Har arbejdet en del år på konservatoriets kor-efteruddannelse b.la. sammen med Jim Daus Hjernøe. Derudover også som freelance musiker og underviser. Jesper har lavet kor-kurser i mange år både nationalt og internationalt. Jesper har turneret som musiker i hele Europa og store dele af USA og Canada samt Kina med nordisk folkemusik og á capella som det musikalske springbræt. Har medvirket på ca. 50 CD indspilninger i forskellige genre som enten komponist, arrangør eller musiker.
ANSØG OM EN SADA

Jonas Rasmussen

Barbershop
Elsker du tætte harmonier, ringende akkorder og fede arrangementer? Så er barbershop helt sikkert noget for dig og dit kor! Når du hører ordet “barbershop” tænker du måske på gamle mænd i stråhat, men barbershop er meget mere end det. Barbershop kan både synges af kvinder, mænd og i blandet sammensætning. Til en workshop med dit kor vil vi komme til at arbejde med at renstemme akkorder, ensrette vokaler og få koret til at lyde som en million. Derudover er det kropslige udtryk og performance også en stor del af barbershop-genren som vi med enkle teknikker vil integrere - også så det kan bruges i resten af korets repertoire. Jeg vil medbringe tilgængelige barbershoparrangementer som er lige til at gå til med tilhørende learning tracks. 

Om Jonas
Jonas er født i 1992 og er solistklasseuddannet (2019) fra Det Jyske Musikkonservatorium (Carsten Seyer-Hansen og Søren K. Hansen), Master with Distinction (2017) fra University of Cambridge (Stephen Layton og Tim Brown) og Bachelor (2016) fra Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (Fredrik Malmberg og Mats Nilsson). 
Til dagligt dirigerer Jonas tre kor: Akademisk Kor Århus, Barbershopkoret BarbAros og Ungdomskoret Aarhus U. I 2019 vandt han med sine kor konkurrencerne “World Choral Championships” i Tokyo (AKÅ), “Let the Peoples Sing” i Barcelona (BarbAros) og guld i “European Choir Games” i Gøteborg (Aarhus U).
Jonas er korkonsulent hos Folkekirkens Ungdomskor, sangkonsulent hos Sangkraft Aarhus samt bassanger i Barbershopkvartetten HusAar. Desuden underviser han regelmæssigt i direktion og er ofte engageret som instruktør på kurser rundt om i landet.
ANSØG OM EN SADA

Kristoffer Fynbo Thorning

Rytmer og energi
Med Kristoffer i lokalet er der sikkerhed for god energi, grin og masser af svingende korstemmer og rytmer. Har dit kor brug for at komme ud over scenekanten og ramme publikum med power, stærkt rytmisk groove, fede vokale beats og sangglæde, så hjælper Kristoffer jer på vej.
Med en baggrund i Vocal Line og som bas og beatboxer i Postyr, har Kristoffer sin rytmiske kor baggrund helt på plads. Han kommer med stor erfaring i beatbox, bas optimering og vil fokuserer på de rytmiske elementer i jeres repertoire.
Med Kristoffer ved roret kan I få hjælp til, I fællesskab, at udvikle og lærer nye beats og grooves til jeres sange og få en indføring i, hvor man starter med vokalperkussion og hvordan man kan bruge det i rytmisk kormusik.
Står I og overvejer køb af mikrofoner til alle eller blot nogle i koret så har Kristoffer stor erfaring at dele ud af og kan hjælpe jer med at teste og finde frem til det helt rigtige tekniske setup.
Har I en drøm om at arbejde med loops og effekter på scenen så er Kristoffer den helt rigtige instruktør.

Om Kristoffer
Kristoffer er vokset op med sang og kormusik, og har gennem de sidste to års soliststudie ved Det Jyske Musikkonservatorium, koncentreret sig om hvordan vokalmusik, computereffekter og lyd kan smelte sammen. Han arbejder til daglig i vokalgruppen Postyr og med firmaet omkring hans bog “Icebreakers – En praktisk tilgang til gruppedynamik”. Han sidder desuden i AAVFs arbejdsgruppe.
ANSØG OM EN SADA

Line Groth Riis

All round coaching
Det fede groove og de rytmiske lag i musikken, den smukke og sammensmeltede klang, den skarpe intonation og ikke mindst det nærværende og indlevede udtryk er alt sammen ingredienser, der skal til for at skabe den lækre korlyd og den stærke performance – alt det, som gør musikken levende og intens. I bestemmer, hvad vi primært skal fokusere på. Jeg lytter og byder ind. Uanset hvad, arbejder vi med detalje og helhed – og med det, som netop jeres kor/vokalgruppe har brug for. Vi kan tage udgangspunkter i sange fra jeres repertoire, eller jeg kan tage nogle af mine arrangementer med.

Om Line
Line Groth er en internationalt anerkendt arrangør, coach og workshopinstruktør. Hun er kandidat fra Det Jyske Musikkonservatorium med speciale i sang, hørelære og korledelse. Line er sanger, arrangør og medleder i Vocal Line og synger i den prisvindende elektroniske vokalgruppe, Postyr. Hun er desuden leder af vokalensemblet, Naura, der vandt konkurrencen for kor ved Aarhus Vocal Festival 2011. Line har bred erfaring i at lave workshops med sangere i alle aldersgrupper og på alle niveauer. Hun er kendt som en inspirerende underviser med et smittende engagement.
ANSØG OM EN SADA

Malene Rigtrup

Udtryk og fortolkning
Vi sætter fokus på sangenes individuelle udtryk og arbejder især med klangfarver, fraseringer, feeling og indlevelse – alle de lækre detaljer, der gør hele forskellen. Vi skal også arbejde med at få de individuelle stemmer til at smelte sammen som en helhed – som én organisme, der både lytter indad i gruppen og kommunikerer udad til publikum. Malene kan medbringe nogle af sine egne arrangementer, men kan også arbejde med sange, I allerede har på repertoiret.

Om Malene
Malene er en efterspurgt instruktør til diverse kor- og sangworkshops i både ind- og udland. Hun underviser i rytmisk korledelse og arrangement på Det Jyske Musikkonservatorium og som sanglærer og dirigent for pigevokalgruppen ”Maestra” på Århus Musikskole. Malene var i 11 år sanger og medleder i ”Vocal Line” og har, i samarbejde med Morten Kjær, udgivet flere noder og håndbøger om kor i ”Ørehænger”.
ANSØG OM EN SADA

Morten Vinther Sørensen

Pop’n’jazz
Vi skal arbejde med fælles forståelse for hvordan musikken hænger sammen, samarbejdet i koret og naturligvis noget lækkert musik. Energien og ansvarsfølelsen hos den enkelte sanger er i højsæde og forsøg med at skabe forståelse for hvordan man kan løse musikalske problemer, på en positiv og lærerig måde, kan forekomme… Materialet kan variere alt efter ønske og størrelse på gruppen.

Om Morten
Morten er bosiddende i Stockholm og synger til dagligt med den svenske a cappella gruppe The Real Group. Han er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium i Aalborg med en kandidatuddannelse i rytmisk korledelse og har under tiden sunget og arbejdet med en del forskellige kor og vokalgrupper i og udenfor Danmark.
ANSØG OM EN SADA

Peter Gomez

Beatboxing - mere end bare en gimmick
Mange tænker umiddelbart på en beatboxer som en person, der står alene på scenen med sin mikrofon og lyder som en hel tecno-sang. Selvom det er super fedt, er beatboxing heldigvis ikke begrænset til det. Og beatboxing er heldigvis i stigende grad blevet en del af rytmisk a cappella, og anses af mange for at være sit eget instrument.
Beatboxing kan være med til at skabe energi, præcisere groovet og/eller forstærke en sangs helt særlige stemning og dermed hjælpe til at løfte oplevelsen for både kor og publikum.
Hvad vi helt præcist kommer til at arbejde med, afhænger af hvor koret står ift. beatboxing, og hvor meget de har arbejdet med det. Måske er I interesserede i at indkorporere beatboxing i jeres kor eller har sågar allerede beatboxing med på nogle numre og mangler inspiration og input til yderligere at udvikle det og jer selv som beatboxere.
Uanset synes jeg, at alle skal kunne gå fra workshoppen med muligheden for at udvikle sin egen beatboxing. Så derfor gennemgår vi beatboxingens grundlæggende lyde; hvordan man laver dem, hvordan man øver dem, hvornår man trækker vejret osv. Vi kommer også til at tale om mikrofonteknik.
Vi vil se på, hvordan beatboxing indgår i koret som en stemme på lige fod med de øvrige stemmer. Når man eksempelvis taler om fraseringer og dynamik i melodier og stemmegrupper, gælder det tilsvarende også for beatboxing, hvor vi i stedet kan tale om fills, markeringer osv.
Det kunne være, at I har et specifikt arrangement, hvor I gerne vil arbejde med beatet, eller at vi finder en sang i repertoiret, vi kan krydre med et lækkert beat. I den forbindelse kan jeg fortælle, hvordan jeg arbejder ift. at finde et beat til en ny sang. Målet kan være at ramme det originale beat så præcist som muligt – eller at udvikle et andet beat, som er med til give nummeret et helt andet udtryk.
Alt i alt en workshop med masser af muligheder, som vi sammen kan forme!

Om Gomez
Gomez har sunget og beatboxet de sidste mange år i nogle af Danmarks førende kor heriblandt Syngs eget kor SyngSelected og aktuelt i Aarhus Teaters Kor samt den prisvindende vokalgruppe SØNK. Udover vokalmusik spiller Gomez keyboard i bandet De Sidste Bohemer og er begyndt at udforske loop-baseret musik
ANSØG OM EN SADA

Peter Kunz

Performance
På workshoppen vil der blive arbejdet med: kropsudtryk, kropslyd, at synge sammen, at investere i teksten, vokal og konsonant, fornemmelse for rum, humør og balancen mellem indtryk og udtryk. De forskellige emner vægtes efter behovet i koret – og humøret på dagen.

Om Peter
Peter er uddannet klassisk guitarist fra Det fynske Musikkonservatorium og har spillet over 1000 koncerter i Danmark, udlandet og i radio og TV. Desuden 6 CD-indspilninger. Videreuddannelse som dramalærer og teaterinstruktør. Fra 1992 musiklærer på Skuespillerskolen i Odense, siden 1998 fuldtidsansat dramalærer på samme sted. Har instrueret 43 forestillinger på Skuespillerskolen, fra Macbeth over Tjekov til moderne tekster. Underviser jævnligt på konservatorieafdelingerne i Odense og Esbjerg, samt giver foredrag og workshops rundt omkring i landet.
ANSØG OM EN SADA

Signe Sørensen

Pop for lige stemmer
Hvad er unikt for et ungt kor med lige stemmer? Hvor ligger korets styrker, klanglige og udtryksmæssige forcer, og hvordan kan koret levere kunstneriske rytmiske fortolkninger af musikken som giver publikum kuldegysninger og uforglemmelige øjeblikke?
Vi skal arbejde med rytmiske detaljer, klang og time, og vi skal lave øvelser som får os til at opdage nye muligheder hvad udtryk og fortolkning angår. – Og når vi arbejder, gør vi det ud fra en filosofi om at koret til en hver tid skal kunne levere musikken og fortolkningen selv – uden korlederen. Det kræver både ansvar, ejerskab og sammenhold, men det kræver også at alle korsangere oplæres i en viden om de musikalske værktøjer, der får musikken til at svinge, klinge, imponere og røre. Vi skal med andre ord ud på gulvet og samarbejde. Vi skal stå sammen og arbejde som en helhed! Så tag dine kondisko på og husk din drikkedunk, for vi kommer ikke til at side stille. Vi kan enten arbejde med nogle arrangementer I allerede har på repertoiret, eller Signe kan medbringe nogle nye rytmiske arrangementer til jeres kor.

Om Signe
Signe Sørensen uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium, og er danmarks første og eneste Enfags-kandidatuddannede Rytmiske Korleder med speciale i Rytmisk Pigekor. Signe har tidligere med sit arbejde med Mariagerfjord Pigekor og JuniorKor kor igennem flere år opnået national såvel som international anderkendelse for arbejdet med unge rytmiske sangere. Signe har igennem de sidste 2 år været leverandør af rytmiske korarrangementer til Danmarks Radios Korskole, og modtog i foråret 2011 prisen som ”Årets Musikskoleensemble 2011” med Mariagerfjord Pigekor. Signe har derudover over 10 års erfaring med arbejdet som freelance kor-instruktør, teambuilder og kor-vejleder.
ANSØG OM EN SADA

Siri Myggen

Vocal Painting
Vocal Painting, også kaldet VOPA, er et interaktivt håndtegnssystem, der bruges af kordirigenter, både som pædagogisk værktøj og til at skabe kunstneriske vokaludtryk. Tegnene er hurtige og lette at forstå og gør det muligt at skabe musik i øjeblikket. VOPA kan bruges på et hav af forskellige måder. Man kan bearbejde sange fx ved at lave om på lyde, ændre på måden at synge, improvisere eller ved at tilføje bevægelse. Eller man kan skabe musik helt fra bunden og lave såkaldte “live-kompositioner”. Sangerne får et vigtigt medansvar for musikken, og inviteres ind i den skabende proces.
Når vi arbejder med live arrangementer, tager vi udgangspunkt i simple sange, som udvikles ved hjælp af VOPA og således formes til fulde arrangementer. Vi kan også tage fat i jeres eget repertoire, som vi kan bearbejde på nye, spændende måder. I arbejdet med live-komposition fordyber vi os i forskellige veje til at skabe musik i øjeblikket, kun vha. stemme og krop. Det kan være soundscape stykker, som mest af alt består af lyde, og det kan være rendyrkede popnumre med en catchy hookline. Det meste er muligt, og det handler i høj grad om at lære at tro på sine impulsive ideer. Det er en vanvittigt sjov måde at lege med stemme, krop, musik og udtryk, og det er en skøn vej til at give korsangere større frihed og ansvar.

Om Siri
Siri Myggen er sanger, musiker, komponist og vokalleder. Hun er uddannet solist i vokalledelse fra Det Jyske Musikkonservatorium. Siri har de seneste år særligt arbejdet med nyskabende korformater, der dyrker samskabelse og sangernes individuelle identiteter i gruppesammenhæng. Hertil er improvisation og Vocal painting som direktionsværktøj blevet en vigtig del af hendes værktøjskasse som vokalleder. Siri har undervist i sine metoder på alle niveauer i både ind- og udland, heriblandt for Det Jyske Musikkonservatorium, Sangens Hus, Den Jyske Sangskole, Eduvox og Russian Choral association of North–West of Russia.
ANSØG OM EN SADA

Terese Damsholt

Følelsernes kraft
Hvad er det der bevæger os dybt, når vi hører musik? Det har noget at gøre med de følelser, som bliver båret med musikken.
Lad os dykke ned i de stærke følelser, som formidles til dem der lytter, så vi kan røre andre med vores sang.
Hvordan kommer vi i kontakt med en ægte følelse? Og hvordan genskaber vi det følelsesmæssige udtryk hver gang vi optræder?
Jeg inviterer jer til en opdagelses rejse. Og I vil få et praktisk redskab til at hjælpe jer til at komme i kontakt med følelser og billeder. Dette vil forstærke jeres udtryk som sanger. Og så skal vi også snakke om energi. Der er vist meget få af os der er født med at vide, hvordan og hvor meget energi der skal til for at nå sit publikum. Det vil vi også arbejde med.

Om Terese 
Jeg er professional skuespiller, og jeg har optrådt på mange teatre og i mange TV-produktioner. Min karriere strækker sig fra Det Kgl Teater til musikalske komedier og revyer – til optræden med gruppeteatre på de forskellige scener. Jeg har sunget i rigtig mange af produktionerne.
Gennem mit arbejdsliv har jeg undervist sangere og musikere på Musikvidenskabeligt Institut og Det Kgl. Danske musikkonservatorium, samt det Rytmiske Konservatorium. I 7 år var jeg medskaber og underviser på efteruddannelsen VoiceEmbodiment som rettede sig mod klassiske og rytmiske sangere. Dette skete i samarbejde med bl.a. Anne Rosing Schow. Jeg har arbejdet med en hel del kor gennem årene for at hjælpe dem med at ’komme ud over rampen’, forstå tekstformidling og lære lige præcis hvor meget energi der skal til for at give den bedste koncert. Jeg kalder ofte dette arbejde for The Power of Emotion. De sidste 14 år har jeg studeret en filosofi ved navn Earth Wisdom, som rummer fine praktiske redskaber, som kan være en stor hjælp for alle os, der optræder.
ANSØG OM EN SADA

Tine Fris-Ronsfeld

Sangteknik der rykker
Vi skal synge en hel masse. Højt og længe, svagt og tilbageholdt, inderligt og udtryksfuldt. Med udgangspunkt i gruppens eller mit repertoire, der bl.a. består af stemningsfulde og energiske sange af Coldplay, Kajsa Vala, Imagine Dragons og Sigrid, sætter vi fokus på en sund og fleksibel sangteknik, der kan understøtte musikkens udtryk. Undervejs kan vi f.eks. komme omkring emner som støtte, klangfarver og dynamik, effekter som knirk, luft og vibrato samt blend, groove og intonation.

Om Tine
Tine Fris-Ronsfeld er kendt i det danske og internationale sang- og kormiljø for hendes arbejde som sanger, komponist og kor-arrangør i de prisvindende vokal ensembler Postyr og Vocal Line. Tine har turnéret i Europa, Asien, USA og Sydamerika og optrådt med kunstnere som Bobby McFerrin, Rolling Stones, Tina Dickow, Mads Langer og Lukas Graham.
Derudover er Tine dirigent for vokalensemblet "LYT", meddirigent af Syng Selected, medforfatter til bogen "Icebreakers - En Legende Tilgang til Gruppedynamik", stifter af en talentskole for musikalske unge på Djursland, og projektleder og næstformand for Aarhus Vocal Festival.
Tine Fris er uddannet sanger og sangunderviser fra Det Jyske Musikkonservatorium og har mere end 15 års undervisningserfaring med sangere, kor og vokalgrupper på alle niveauer inden for emnerne sangteknik, performance og gruppedynamik.
ANSØG OM EN SADA

Thue Thesbjerg

Boost!
Trænger dit kor til et boost med fokus på groove, krop og energi, så står Thue klar med power, humor og inspiration, som hænger ved længe efter! Thues arbejde med rytmisk korsang bygger på de klang- og fraseringsidealer, som er kendetegnende for den rytmiske musik. Behandlingen af groove og feeling er helt central. Desuden dyrker han rytmisk, kropslig bevidsthed og koordination, hvilket er med til at give korsangeren et overskud i indlæringen og udførelsen af rytmisk svære og komplicerede fraser. Endelig er hans mål at forsøge at forløse sangglæden hos den enkelte korsanger. Med sangglæde menes både den umiddelbare glæde som er den, ’den sociale korsanger’ primært oplever, og den glæde/tilfredsstillelse ’den ambitiøse korsanger’ føler, når han/hun er med til at skabe en form for kunst.

Om Thue
Thue har været ’groovy kordoktor’ og arrangør i mange år, og har lavet workshops, stævner og kurser for korledere og korsangere i alle aldre. Han underviser til daglig på Aarhus Katedralskole, er konsulent for Syng og har siddet i arbejdsgruppen for Aarhus Vocal Festival.
ANSØG OM EN SADA

Anna Østergaard

Klang og udtryk

Vi skal arbejde med alle de fede detaljer, som klang, fraseringer og dynamik, som er med til at gøre nummeret endnu federe. Derigennem kommer vi også til at arbejde med hvordan vi udtrykker os som kor igennem de numre vi synger. Som udgangspunkt arbejder vi med de sange I allerede har på repertoiret, men der er også mulighed for at Anna selv kan medbringe sine arrangementer.

Om Anna

Anna er uddannet korleder og sanglærer fra Det Jyske Musikkonservatorium og underviser pt. på Herning og Århus Musikskole. Anna er desuden korleder for Local Vocal, som er blevet kendte på YouTube med Annas arrangement “90’s Dance Medley”
ANSØG OM SADA

Astrid Vang-Pedersen

Koncertdesign

Koncertdesign er Astrid Vang-Pedersens tilgang til at arbejde med iscenesættelse og kommunikativ koncertoptræden. Koncertdesign indebærer en praktisk tilgang til sangerens egne færdigheder på scenen omhandlende fysisk bevidsthed, samt fokus på den visuelle betydning af opstillinger, koreografier og historiefortællende elementer. Koncertdesign tilgangen har dog også blik for helhedsperspektivet og dermed på hvilken betydning vores musikalske fremførelse kan få i mødet med publikum, tid og rum.
På en workshop med Astrid tages der gerne udgangspunkt i jeres konkrete repertoire og gives forstørret liv i arbejdet med fortolkning og fremførelse. Astrid medbringer konkrete øvelser og værktøjer til at fremme korsangernes fysiske bevidstgørelse og kommunikative rolle på scenen, som fremtidens koncertformater kalder på.

Om Astrid

Astrid Vang-Pedersen er uddannet kor- og ensembleleder fra Det Fynske Musikkonservatorium og fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Hun leder til daglig vokalensemblet Dopplers (www.dopplers.dk), der har fokus på dramatiske og kommunikative aspekter af vokal optræden. Astrid afsluttede i 2018 et kunstnerisk Ph.d. Projekt omhandlende Koncertdesign: Et koncept til kreativ innovation af koncerter, som hun har udviklet på baggrund af feltstudier, egen praksis samt akademisk forskning (www.concertdesign.dk). Astrid underviser og coacher korledere i korledelse og koncert design bl.a. på Det Jyske Musikkonservatorium og på Den Jyske Sangskole, laver workshops og forelæsninger i ind og udland, samt turnerer som komponist og musiker med teatret Teatergrad.
ANSØG OM SADA

Birgitte Næslund Madsen

Repertoire inspiration

Trænger dit kor til inspiration, til nyt repertoire og nye udfordringer? Vil I synge andet end fede arrangementer af popsange eller kendte klassiske satser? 

Et sted mellem disse to yderpoler befinder sig en stor mængde repertoire, som er udfordrende men samtidigt tilgængeligt, som har masser af rytmiske finurligheder, men som samtidig bruger satsteknikker fra den klassiske musik. Der findes masser af nyudviklet repertoire som låner fra alle genrer, kulturer og traditioner, og som giver os muligheder for dels at lytte og udøve på nye måder og dels for at præsentere vores publikum for musik, de ikke kender.

Vi dykker ned i udvalgte satser som kan udfordre koret og arbejder evt. også med sceniske og koreografiske elementer, som kan understøtte satserne.

Om Birgitte

Birgitte Næslund Madsen er uddannet fra Musikvidenskab, Aarhus Universitet og har siden 2005 undervist i musik på Egaa Gymnasium. Sideløbende hermed har hun fordybet sig i korarbejdet især med de unge stemmer og har stiftet korene Hjortshøj Pigekor, Junior EVE, EVE og Aarhus U. I dag er hun leder for EVE og Junior EVE og fra 2019 også for Landskoret. Derudover har hun siden 2016 været tilknyttet Den Jyske Operas talentlinie for unge sangere, TalentU og hun har været instruktør på stævner og kurser for bl.a. FUK og Kor72. Med EVE har hun opnået flotte placeringer ved European Choir Games og noget så uventet som en finaleplads i ”Danmark har talent” i 2018 ved at synge finsk joik og lettisk folkemusik i bedste sendetid.
ANSØG OM SADA

Carsten Seyer Hansen

Klassisk med det hele

I mit arbejde fokuserer jeg meget på klarhed i lydbilledet, god intonation, rene/ens vokalfarver. Vi vil arbejde med at skabe en god, fælles ensemblelyd, at der er god balance mellem de enkelte grupper, at alle sangere véd, hvilken rolle de har i lydbilledet og at de kender de andres roller, så de kan give plads og bakke op efter behov. Vi arbejder med korets eget repertoire. Det er få så vidt lige gyldigt, om det er klassisk eller rytmisk.

Om Carsten

Carsten er særdeles aktiv som dirigent indenfor den klassiske musiks verden. Både med egne ensembler Vokalgruppen Concert Clemens og Skt. Clemens Drengekor, men også som gæstedirigent og instruktør i en lang række sammenhænge. Er vant til at arbejde med alle aldersgrupper og niveauer. Carsten er tillige kantor i Aarhus Domkirke og lektor i korledelse på Det Jyske Musikkonservatorium.
ANSØG OM SADA

Christian Fris-Ronsfeld

Den fede klang

  • Elsker du kormusik, når stemmernes klang går lige ind under huden?
  • Elsker du gåsehuden, når stemmerne går op i en højere enhed?
  • Elsker du øjeblikket, når dine sangere rører dig og jeres publikum med al deres musikalitet?
Jeg elsker at give hver enkelte sanger i koret en mulighed for at udforske sin egen stemme og dermed udvikle sin personlig potentiale. Hver korsanger er en vigtig brik i korets fælles lyd. På kordagen leger vi med forskellige udtryk og stemninger, så at vi kan få det bedste ud af musikken og kan sætte kormagien i gang. Vi kommer til at udforske forskellige måder at bruge stemmen på, samt går i dybten med tekst, frasering, groove og intonation. Mange skønne øjeblikke er garanteret, hvor man kan lukke sine øjne og nyde et rum fuldt af vellydende harmoni.
Jeg vil glæde mig til at sprede sangglæde, drive og musikalitet blandt dit kor. Det skal være en fest at synge og jeg glæder mig til en dag med sjov, høj energi og magiske musikalske oplevelser.

Pigestemmer
Har dine piger brug for en dag med fede pophits, sjove lege og en masse energi? Jeg kunne medbringe nogle 3-4 stemmige arrangementer fra mit repertoire eller vi kunne arbejde med numre fra jeres repertoire. Vores fokus kunne være at frisætte den fede energi i din gruppe og bruge den til performance eller forskellige arbejdsværktøj til musikalske detaljer og sangteknik.

Drengestemmer
Har du drenge i dit ungdoms- eller børnekor og du har brug for lidt inspiration, hvordan man arbejder med de unge drengestemmer? I mit daglige arbejde med Mariagerfjord Juniordrengekor og Drengekor har jeg samlet en masse erfaringer og øvelser, hvordan man motiverer de unge drenge sangere og hvilket sprog der virker for at skabe et fedt fælleskab i deres gruppe og for at udvikle deres sangfaglighed. Også her kan vi arbejde med nogle af mine drenge eller blandede arrangementer eller tage udgangspunkt i jeres repertoire.

A cappella
Vil I lære nogle nye værktøj til jeres korprøver og til scenen? Jeg er uddannet inden for metoden ”Det Intelligente Kor” og ”The Organic Choir” og kan vise jer nogle tricks (groove, intonation, sangteknik, udtryk og performance), som er nemme at bruge i hverdagen og som åbner jeres ører for musikalske detaljer. Vi kan arbejde med mine arrangementer eller med jeres repertoire.

Om Christian

Christian Fris-Ronsfeld er kunstnerisk leder af Mariagerfjord Korskole, som er med 16 kor for alle aldersgrupper og niveauer et af de førende rytmiske korskoler i Europa. Herunder er Christian dirigent for de rytmiske elitekor Mariagerfjord Pigekor, Juniorkor, Drengekor og Juniordrengekor.
Ved siden af hans arbejde for korskolen leder han sammen med sin kone Tine Fris-Ronsfeld det Danske landshold for rytmisk ungdomskor Syng Selected. Christian er en efterspurt dirigent og workshopleder på korfestivaller og andre korbegivenheder i Europa og USA. Hans korarrangementer bliver sunget af grupper i forskellige europæiske lande og nogle er udgivet under Schott og Helbling forlagene. Han er bestyrelsesmedlem i Aarhus Vocal Festival (AAVF), et af de største og mest anerkendte festivaller for rytmisk vokalmusik i verden.
Christian er kandidat fra Det Jyske Musikkonservatorium i rytmisk korledelse, rytmisk sang og hørelære og er uddannet Gymnasielærer i musik fra University of Music i Freiburg/Tyskland.
ANSØG OM SADA

Jonas Rasmussen

Barbershop

Elsker du tætte harmonier, ringende akkorder og fede arrangementer? Så er barbershop helt sikkert noget for dig og dit kor! Når du hører ordet “barbershop” tænker du måske på gamle mænd i stråhat, men barbershop er meget mere end det. Barbershop kan både synges af kvinder, mænd og i blandet sammensætning. Til en workshop med dit kor vil vi komme til at arbejde med at renstemme akkorder, ensrette vokaler og få koret til at lyde som en million. Derudover er det kropslige udtryk og performance også en stor del af barbershop-genren som vi med enkle teknikker vil integrere - også så det kan bruges i resten af korets repertoire. Jeg vil medbringe tilgængelige barbershoparrangementer som er lige til at gå til med tilhørende learning tracks. 

Om Jonas

Jonas er født i 1992 og er solistklasseuddannet (2019) fra Det Jyske Musikkonservatorium (Carsten Seyer-Hansen og Søren K. Hansen), Master with Distinction (2017) fra University of Cambridge (Stephen Layton og Tim Brown) og Bachelor (2016) fra Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (Fredrik Malmberg og Mats Nilsson). 
Til dagligt dirigerer Jonas tre kor: Akademisk Kor Århus, Barbershopkoret BarbAros og Ungdomskoret Aarhus U. I 2019 vandt han med sine kor konkurrencerne “World Choral Championships” i Tokyo (AKÅ), “Let the Peoples Sing” i Barcelona (BarbAros) og guld i “European Choir Games” i Gøteborg (Aarhus U).
Jonas er korkonsulent hos Folkekirkens Ungdomskor, sangkonsulent hos Sangkraft Aarhus samt bassanger i Barbershopkvartetten HusAar. Desuden underviser han regelmæssigt i direktion og er ofte engageret som instruktør på kurser rundt om i landet.
ANSØG OM SADA

Jesper Falch

Rytme, groove og krop

Groove
Power Drengestemmer 
Improvation

Jesper Falch tilbyder jer en workshop, hvor I selv får mulighed for at prøve kræfter med rytme og
groove. Vi fordyber os i musikken og rytmen og sætter fokus på en energisk fælles oplevelse.
Vi skal lave rytmiske øvelser, bruge hænder, fødder og stemme – på samme tid og gennem disse øvelser få arbejdet med vores egen rytmiske forståelse samt korets fælles swing.
Et af fokuspunkter er, at ALLE kan være med samt at humor er en væsentlig del af hele
workshoppen. Og hvis der er stemning for det, kan vi afslutte hele workshoppen med at alle får en STOMP-tromme, så vi kan spille nogle rytmer og der igennem bruge rytmen fuldt ud.
De vil også være en del rytmeøvelser til korlederen. Disse vil være meget konkret brugbare og kan bruges til både opvarmning og/eller “fylde” mere i en koraften. Alle i koret får en lille rytme-pakke med øvelser med hjem (pdf-fil). De øvelser kan både laves fælles i koret samt derhjemme.

Om Jesper

Er diplomuddannet fra Rytmisk Musikkonservatorium i København. Har været ansat på Det Jyske Musikkonservatorium i 17 år som lektor. Har arbejdet en del år på konservatoriets
kor-efteruddannelse b.la. sammen med Jim Daus Hjernøe. Derudover også som freelance musiker og underviser. Jesper har lavet kor-kurser i mange år både nationalt og internationalt.
Jesper har turneret som musiker i hele Europa og store dele af USA og Canada samt Kina med
nordisk folkemusik og á capella som det musikalske springbræt. Har medvirket på ca. 50 CD
indspilninger i forskellige genre som enten komponist, arrangør eller musiker.
ANSØG OM SADA

Kristoffer Fynbo Thorning

Rytmer og energi

Med Kristoffer i lokalet er der sikkerhed for god energi, grin og masser af svingende korstemmer og rytmer. Har dit kor brug for at komme ud over scenekanten og ramme publikum med power, stærkt rytmisk groove, fede vokale beats og sangglæde, så hjælper Kristoffer jer på vej.

Med en baggrund i Vocal Line og som bas og beatboxer i Postyr, har Kristoffer sin rytmiske kor baggrund helt på plads. Han kommer med stor erfaring i beatbox, bas optimering og vil fokuserer på de rytmiske elementer i jeres repertoire.
Med Kristoffer ved roret kan I få hjælp til, I fællesskab, at udvikle og lærer nye beats og grooves til jeres sange og få en indføring i, hvor man starter med vokalperkussion og hvordan man kan bruge det i rytmisk kormusik.

Står I og overvejer køb af mikrofoner til alle eller blot nogle i koret så har Kristoffer stor erfaring at dele ud af og kan hjælpe jer med at teste og finde frem til det helt rigtige tekniske setup.

Har I en drøm om at arbejde med loops og effekter på scenen så er Kristoffer den helt rigtige instruktør.

Om Kristoffer

Kristoffer er vokset op med sang og kormusik, og har gennem de sidste to års soliststudie ved Det Jyske Musikkonservatorium, koncentreret sig om hvordan vokalmusik, computereffekter og lyd kan smelte sammen. Han arbejder til daglig i vokalgruppen Postyr og med firmaet omkring hans bog “Icebreakers – En praktisk tilgang til gruppedynamik”. Han sidder desuden i AAVFs arbejdsgruppe.
ANSØG OM SADA

Line Groth Riis

Groove / Power / Drengestemmer / Improvation

Det fede groove og de rytmiske lag i musikken, den smukke og sammensmeltede klang, den skarpe intonation og ikke mindst det nærværende og indlevede udtryk er alt sammen ingredienser, der skal til for at skabe den lækre korlyd og den stærke performance – alt det, som gør musikken levende og intens. I bestemmer, hvad vi primært skal fokusere på. Jeg lytter og byder ind. Uanset hvad, arbejder vi med detalje og helhed – og med det, som netop jeres kor/vokalgruppe har brug for. Vi kan tage udgangspunkter i sange fra jeres repertoire, eller jeg kan tage nogle af mine arrangementer med.

Om Line

Line Groth er en internationalt anerkendt arrangør, coach og workshopinstruktør. Hun er kandidat fra Det Jyske Musikkonservatorium med speciale i sang, hørelære og korledelse. Line er sanger, arrangør og medleder i Vocal Line og synger i den prisvindende elektroniske vokalgruppe, Postyr. Hun er desuden leder af vokalensemblet, Naura, der vandt konkurrencen for kor ved Aarhus Vocal Festival 2011. Line har bred erfaring i at lave workshops med sangere i alle aldersgrupper og på alle niveauer. Hun er kendt som en inspirerende underviser med et smittende engagement.
ANSØG OM SADA

Malene Rigtrup

Udtryk og fortolkning

Vi sætter fokus på sangenes individuelle udtryk og arbejder især med klangfarver, fraseringer, feeling og indlevelse – alle de lækre detaljer, der gør hele forskellen. Vi skal også arbejde med at få de individuelle stemmer til at smelte sammen som en helhed – som én organisme, der både lytter indad i gruppen og kommunikerer udad til publikum. Malene kan medbringe nogle af sine egne arrangementer, men kan også arbejde med sange, I allerede har på repertoiret.

Om Malene

Malene er en efterspurgt instruktør til diverse kor- og sangworkshops i både ind- og udland. Hun underviser i rytmisk korledelse og arrangement på Det Jyske Musikkonservatorium og som sanglærer og dirigent for pigevokalgruppen ”Maestra” på Århus Musikskole. Malene var i 11 år sanger og medleder i ”Vocal Line” og har, i samarbejde med Morten Kjær, udgivet flere noder og håndbøger om kor i ”Ørehænger”.
ANSØG OM SADA

Morten Vinther Sørensen

Pop'n'jazz

Vi skal arbejde med fælles forståelse for hvordan musikken hænger sammen, samarbejdet i koret og naturligvis noget lækkert musik. Energien og ansvarsfølelsen hos den enkelte sanger er i højsæde og forsøg med at skabe forståelse for hvordan man kan løse musikalske problemer, på en positiv og lærerig måde, kan forekomme… Materialet kan variere alt efter ønske og størrelse på gruppen.

Om Morten

Morten er bosiddende i Stockholm og synger til dagligt med den svenske a cappella gruppe The Real Group. Han er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium i Aalborg med en kandidatuddannelse i rytmisk korledelse og har under tiden sunget og arbejdet med en del forskellige kor og vokalgrupper i og udenfor Danmark
ANSØG OM SADA

Peter Gomez

Beatboxing: Mere end bare en gimmick

Mange tænker umiddelbart på en beatboxer som en person, der står alene på scenen med sin mikrofon og lyder som en hel tecno-sang. Selvom det er super fedt, er beatboxing heldigvis ikke begrænset til det. Og beatboxing er heldigvis i stigende grad blevet en del af rytmisk a cappella, og anses af mange for at være sit eget instrument.
Beatboxing kan være med til at skabe energi, præcisere groovet og/eller forstærke en sangs helt særlige stemning og dermed hjælpe til at løfte oplevelsen for både kor og publikum.

Hvad vi helt præcist kommer til at arbejde med, afhænger af hvor koret står ift. beatboxing, og hvor meget de har arbejdet med det. Måske er I interesserede i at indkorporere beatboxing i jeres kor eller har sågar allerede beatboxing med på nogle numre og mangler inspiration og input til yderligere at udvikle det og jer selv som beatboxere.

Uanset synes jeg, at alle skal kunne gå fra workshoppen med muligheden for at udvikle sin egen beatboxing. Så derfor gennemgår vi beatboxingens grundlæggende lyde; hvordan man laver dem, hvordan man øver dem, hvornår man trækker vejret osv. Vi kommer også til at tale om mikrofonteknik.

Vi vil se på, hvordan beatboxing indgår i koret som en stemme på lige fod med de øvrige stemmer. Når man eksempelvis taler om fraseringer og dynamik i melodier og stemmegrupper, gælder det tilsvarende også for beatboxing, hvor vi i stedet kan tale om fills, markeringer osv.

Det kunne være, at I har et specifikt arrangement, hvor I gerne vil arbejde med beatet, eller at vi finder en sang i repertoiret, vi kan krydre med et lækkert beat. I den forbindelse kan jeg fortælle, hvordan jeg arbejder ift. at finde et beat til en ny sang. Målet kan være at ramme det originale beat så præcist som muligt – eller at udvikle et andet beat, som er med til give nummeret et helt andet udtryk.
Alt i alt en workshop med masser af muligheder, som vi sammen kan forme!

Om Gomez

Gomez har sunget og beatboxet de sidste mange år i nogle af Danmarks førende kor heriblandt Syngs eget kor SyngSelected og aktuelt i Aarhus Teaters Kor samt den prisvindende vokalgruppe SØNK.
Udover vokalmusik spiller Gomez keyboard i bandet De Sidste Bohemer og er begyndt at udforske loop-baseret musik.
ANSØG OM SADA

Peter Kunz

Performance

På workshoppen vil der blive arbejdet med: kropsudtryk, kropslyd, at synge sammen, at investere i teksten, vokal og konsonant, fornemmelse for rum, humør og balancen mellem indtryk og udtryk. De forskellige emner vægtes efter behovet i koret – og humøret på dagen

Om Peter

Peter er uddannet klassisk guitarist fra Det fynske Musikkonservatorium og har spillet over 1000 koncerter i Danmark, udlandet og i radio og TV. Desuden 6 CD-indspilninger. Videreuddannelse som dramalærer og teaterinstruktør. Fra 1992 musiklærer på Skuespillerskolen i Odense, siden 1998 fuldtidsansat dramalærer på samme sted. Har instrueret 43 forestillinger på Skuespillerskolen, fra Macbeth over Tjekov til moderne tekster. Underviser jævnligt på konservatorieafdelingerne i Odense og Esbjerg, samt giver foredrag og workshops rundt omkring i landet.
ANSØG OM SADA

Signe Sørensen

Pop for lige stemmer

Hvad er unikt for et ungt kor med lige stemmer? Hvor ligger korets styrker, klanglige og udtryksmæssige forcer, og hvordan kan koret levere kunstneriske rytmiske fortolkninger af musikken som giver publikum kuldegysninger og uforglemmelige øjeblikke?

Vi skal arbejde med rytmiske detaljer, klang og time, og vi skal lave øvelser som får os til at opdage nye muligheder hvad udtryk og fortolkning angår. – Og når vi arbejder, gør vi det ud fra en filosofi om at koret til en hver tid skal kunne levere musikken og fortolkningen selv – uden korlederen. Det kræver både ansvar, ejerskab og sammenhold, men det kræver også at alle korsangere oplæres i en viden om de musikalske værktøjer, der får musikken til at svinge, klinge, imponere og røre. Vi skal med andre ord ud på gulvet og samarbejde. Vi skal stå sammen og arbejde som en helhed! Så tag dine kondisko på og husk din drikkedunk, for vi kommer ikke til at side stille. Vi kan enten arbejde med nogle arrangementer I allerede har på repertoiret, eller Signe kan medbringe nogle nye rytmiske arrangementer til jeres kor.

Om Signe

Signe Sørensen uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium, og er danmarks første og eneste Enfags-kandidatuddannede Rytmiske Korleder med speciale i Rytmisk Pigekor. Signe har tidligere med sit arbejde med Mariagerfjord Pigekor og JuniorKor kor igennem flere år opnået national såvel som international anderkendelse for arbejdet med unge rytmiske sangere. Signe har igennem de sidste 2 år været leverandør af rytmiske korarrangementer til Danmarks Radios Korskole, og modtog i foråret 2011 prisen som ”Årets Musikskoleensemble 2011” med Mariagerfjord Pigekor. Signe har derudover over 10 års erfaring med arbejdet som freelance kor-instruktør, teambuilder og kor-vejleder.
ANSØG OM SADA

Siri Myggen

Vocal Painting

Vocal Painting, også kaldet VOPA, er et interaktivt håndtegnssystem, der bruges af kordirigenter, både som pædagogisk værktøj og til at skabe kunstneriske vokaludtryk. Tegnene er hurtige og lette at forstå og gør det muligt at skabe musik i øjeblikket. VOPA kan bruges på et hav af forskellige måder. Man kan bearbejde sange fx ved at lave om på lyde, ændre på måden at synge, improvisere eller ved at tilføje bevægelse. Eller man kan skabe musik helt fra bunden og lave såkaldte “live-kompositioner”. Sangerne får et vigtigt medansvar for musikken, og inviteres ind i den skabende proces.

 
Når vi arbejder med live arrangementer, tager vi udgangspunkt i simple sange, som udvikles ved hjælp af VOPA og således formes til fulde arrangementer. Vi kan også tage fat i jeres eget repertoire, som vi kan bearbejde på nye, spændende måder. I arbejdet med live-komposition fordyber vi os i forskellige veje til at skabe musik i øjeblikket, kun vha. stemme og krop. Det kan være soundscape stykker, som mest af alt består af lyde, og det kan være rendyrkede popnumre med en catchy hookline. Det meste er muligt, og det handler i høj grad om at lære at tro på sine impulsive ideer. Det er en vanvittigt sjov måde at lege med stemme, krop, musik og udtryk, og det er en skøn vej til at give korsangere større frihed og ansvar.

Om Siri

Siri Myggen er sanger, musiker, komponist og vokalleder. Hun er uddannet solist i vokalledelse fra Det Jyske Musikkonservatorium. Siri har de seneste år særligt arbejdet med nyskabende korformater, der dyrker samskabelse og sangernes individuelle identiteter i gruppesammenhæng. Hertil er improvisation og Vocal painting som direktionsværktøj blevet en vigtig del af hendes værktøjskasse som vokalleder. Siri har undervist i sine metoder på alle niveauer i både ind- og udland, heriblandt for Det Jyske Musikkonservatorium, Sangens Hus, Den Jyske Sangskole, Eduvox og Russian Choral association of North–West of Russia. Læs mere på www.sirimyggen.com.
ANSØG OM SADA

Terese Damsholt

Følelsernes kraft

Hvad er det der bevæger os dybt, når vi hører musik? Det har noget at gøre med de følelser, som bliver båret med musikken. Lad os dykke ned i de stærke følelser, som formidles til dem der lytter, så vi kan røre andre med vores sang.

Hvordan kommer vi i kontakt med en ægte følelse? Og hvordan genskaber vi det følelsesmæssige udtryk hver gang vi optræder?

Jeg inviterer jer til en opdagelses rejse. Og I vil få et praktisk redskab til at hjælpe jer til at komme i kontakt med følelser og billeder. Dette vil forstærke jeres udtryk som sanger. Og så skal vi også snakke om energi. Der er vist meget få af os der er født med at vide, hvordan og hvor meget energi der skal til for at nå sit publikum. Det vil vi også arbejde med.

Om Terese

Jeg er professional skuespiller, og jeg har optrådt på mange teatre og i mange TV-produktioner. Min karriere strækker sig fra Det Kgl Teater til musikalske komedier og revyer – til optræden med gruppeteatre på de forskellige scener. Jeg har sunget i rigtig mange af produktionerne.

Gennem mit arbejdsliv har jeg undervist sangere og musikere på Musikvidenskabeligt Institut og Det Kgl. Danske musikkonservatorium, samt det Rytmiske Konservatorium. I 7 år var jeg medskaber og underviser på efteruddannelsen VoiceEmbodiment som rettede sig mod klassiske og rytmiske sangere. Dette skete i samarbejde med bl.a. Anne Rosing Schow. Jeg har arbejdet med en hel del kor gennem årene for at hjælpe dem med at ’komme ud over rampen’, forstå tekstformidling og lære lige præcis hvor meget energi der skal til for at give den bedste koncert. Jeg kalder ofte dette arbejde for The Power of Emotion. De sidste 14 år har jeg studeret en filosofi ved navn Earth Wisdom, som rummer fine praktiske redskaber, som kan være en stor hjælp for alle os, der optræder.
ANSØG OM SADA

Tine Fris-Ronsfeld

Sangteknik der rykker

Vi skal synge en hel masse. Højt og længe, svagt og tilbageholdt, inderligt og udtryksfuldt. Med udgangspunkt i gruppens eller mit repertoire, der bl.a. består af stemningsfulde og energiske sange af Coldplay, Kajsa Vala, Imagine Dragons og Sigrid, sætter vi fokus på en sund og fleksibel sangteknik, der kan understøtte musikkens udtryk. Undervejs kan vi f.eks. komme omkring emner som støtte, klangfarver og dynamik, effekter som knirk, luft og vibrato samt blend, groove og intonation.

Om Tine

Tine Fris-Ronsfeld er kendt i det danske og internationale sang- og kormiljø for hendes arbejde som sanger, komponist og kor-arrangør i de prisvindende vokal ensembler Postyr og Vocal Line. Tine har turnéret i Europa, Asien, USA og Sydamerika og optrådt med kunstnere som Bobby McFerrin, Rolling Stones, Tina Dickow, Mads Langer og Lukas Graham.

Derudover er Tine dirigent for vokalensemblet "LYT", meddirigent af Syng Selected, medforfatter til bogen "Icebreakers - En Legende Tilgang til Gruppedynamik", stifter af en talentskole for musikalske unge på Djursland, og projektleder og næstformand for Aarhus Vocal Festival.

Tine Fris er uddannet sanger og sangunderviser fra Det Jyske Musikkonservatorium og har mere end 15 års undervisningserfaring med sangere, kor og vokalgrupper på alle niveauer inden for emnerne sangteknik, performance og gruppedynamik
ANSØG OM SADA

Thue Thesbjerg

Boost!

Trænger dit kor til et boost med fokus på groove, krop og energi, så står Thue klar med power, humor og inspiration, som hænger ved længe efter! Thues arbejde med rytmisk korsang bygger på de klang- og fraseringsidealer, som er kendetegnende for den rytmiske musik. Behandlingen af groove og feeling er helt central. Desuden dyrker han rytmisk, kropslig bevidsthed og koordination, hvilket er med til at give korsangeren et overskud i indlæringen og udførelsen af rytmisk svære og komplicerede fraser. Endelig er hans mål at forsøge at forløse sangglæden hos den enkelte korsanger. Med sangglæde menes både den umiddelbare glæde som er den, ’den sociale korsanger’ primært oplever, og den glæde/tilfredsstillelse ’den ambitiøse korsanger’ føler, når han/hun er med til at skabe en form for kunst.

Om Thue

Thue har været ’groovy kordoktor’ og arrangør i mange år, og har lavet workshops, stævner og kurser for korledere og korsangere i alle aldre. Han underviser til daglig på Aarhus Katedralskole, er konsulent for Syng og har siddet i arbejdsgruppen for Aarhus Vocal Festival.
ANSØG OM SADA
Share by: