Syng logo

Rejsebeskrivelse

Sydkorea, juli 2023

Rejsebeskrivelse, Sydkorea, juli 2023

Tidlig lørdag morgen 1. juli drog vi afsted fra Sønderborg Kaserne. Først i 2 busser til henholdsvis Billund og Hamborg og dernæst i samlet flok direkte fra Frankfurt til Seoul. Søndag eftermiddag ankom vi til Gangneung efter yderligere 4 timer i bus. Aftensmaden var forudbestilt og bestod af en gang HotPot. Spændende måde at spise på, som langt de fleste ikke havde prøvet før.

Mandag 3. juli stod på korprøve på hotellets rooftop, lidt tid til at se sig om i nabolaget, og om aftenen den store Åbningsceremoni i Gangneung Arena (det olympiske is-stadion): et brag af et show, med præsentation af alle deltagende lande, fællessang, besøg af kendte kunstnere og en såkaldt klokke-ceremoni, som skyder "legene" i gang.

WCG er OL for kor, og stemningen var i top. Vi havde alle danske flag i hånden og vinkede og hujede det bedste vi har lært.

Gangneung husede Vinter OL i 2018, så byen var på den måde helt klar til at huse WCG. Masser af hoteller, stor arena til åbnings- og præmieceremonier, catering-center mm.

Alle dage spiste vi frokost og aftensmad i catering-centret sammen med flere af de andre kor. Hver dag en stor oplevelse med flere kulturer samlet og med tid til at sangerne kunne få hilst på hinanden.

Servicen var også i top. Vi havde vores egne to busser med chauffører og 2 guider, som fulgte og førte os alle dage. Helt generelt er vi blevet mødt med så meget glæde, smil og imødekommenhed – både af værtsfolket og andre deltagende kor. Der er blevet hilst, krammet, sunget spontant for hinanden på gader og stræder, og lavet et utal af hjerte-håndtegn hele turen igennem.

Tirsdag og onsdag 4.+5. juli var konkurrencedage: her var fokus 100% på korprøver - både på hotel og ude på lokation – og opstillingsprøver. De værst kuffertkrøllede kjoler blev steamet, og alle gjorde deres ypperste for at stå og lyde perfekt.

Vi stillede op i 2 kategorier; "ligestemmige kor" tirsdag og "sakral kor" (=kirkelig/hellig) onsdag.

Konkurrencen er delt i 2 - 'open competition', som alle kan melde sig til, og 'champions’ competition', som man skal have kvalificeret sig til. Ved konkurrence i Wernigerode for år tilbage klarede koret sig så godt, at det tæller som en kvalificering, og dermed stillede vi op i champions-rækken.

Begge konkurrencer foregik i Gangneung Presbyterian Church - dog i forskellige kirkerum. Tirsdag gik over al forventning, onsdag drillede den ene sats, men vi var godt tilfredse alligevel.

Onsdag aften var vi alle til Celebration Concert, hvor 5 absolutte topkor sang - en stor oplevelse!

Torsdag formiddag 6. juli skulle vi synge med ved en venskabskoncert, som skulle have foregået ved stranden Gyeongpo Beach, men grundet kraftig blæst blev den afholdt i City Hall. Koncerten gik rigtig godt og vi nød også at høre de andre kor synge. En håndfuld piger og dirigenten blev desuden interviewet og sang en enkelt sang til Sydkoreansk TV.

Herefter gik dagen med sightseeing - både ud til den strand hvor vi egentlig skulle have sunget og til et lokalt handelsområde, hvor pigerne både kunne shoppe, opleve stemningen, duftene og den specielle lokale mad på marked.

Torsdag aften var der mulighed for at høre folklore-konkurrencen. Dette var et tilbud til pigerne, og cirka halvdelen tog med. Den anden halvdel prioriterede afslapning på hotel. Dem der tog afsted fik sig en kulturel oplevelse af de helt store; afrikansk sang og stammedans, tjekkisk folkemusik og -dans, amerikansk 'high-school-musical-genre, indonesisk folkemusik m.m.

Fredag morgen 7. juli måtte vi tidligere op end de andre dage. Vi skulle nemlig nå at pakke og tjekke ud af hotel inden vi kørte til præmieceremoni i den store Arena. Nøj hvor var vi spændte! Mette og en af os piger skulle sidde sammen med de andre kors repræsentanter oppe på scenen under det hele. Ellers sad korene fordelt rundt i arenaen. Vi var pavestolte, da Mette og Frida gik hånd i hånd, som de eneste fra Danmark op og satte sig på scenen.

Vi vidste at det var et meget skarpt felt vi var oppe imod i begge kategorier. Bare det at have kvalificeret sig til at kunne stille sig op i champions-konkurrencen er en bedrift og en sejr i sig selv.

Vi fik 2 sølvmedaljer!! Faktisk var vi kun små 7 points fra at lande i guld i den ene kategori. Så vi jublede af glæde, og vi er utroligt stolte over vores præstation. Med hjem kan vi tage nogle flotte beviser og 2 tunge og flotte medaljer, som Mette fik hængt om halsen.

Efter præmieceremonien gik turen til Seoul, hvor vi boede 2 nætter på et fantastisk fint hotel.

Ankommet til Seoul pakkede vi hurtigt ud og klædte om, inden vi skulle synge koncert for folk fra Danfoss og Den Danske Ambassade. En koncert, som var meget følsom og som endte i det, vi kalder en ”håndbold-koncert”, hvilket illustrerer at flere piger må gå til og fra under koncerten af forskellige grunde. Flere var nu ramt af forkølelse og hoste (af de mange skift mellem høj varme ude og kolde airconditionerede rum), og dernæst er det bare meget følsomt at stå så langt væk hjemmefra og synge ”I Danmark Er Jeg Født”, og endnu mere hvis man er én af de ældste piger, som ved, at koncerten er ens sidste, inden man forlader koret.

Lørdag 8. juli tog vi på en fantastisk sightseeing-tur, som var bestilt hjemmefra. Vi blev alle klædt i folkedragter (en såkaldt Hanbok experience), som vi gik rundt i midt i Seoul og hen at se det storslåede Gyeongbokgung Palace. Herefter og nu i eget tøj besøgte vi en bydel med flotte originale huse og derefter videre til en traditionel koreansk frokost med alskens fantastisk mad i små skåle på bordet, som alle ved bordet spiste fra. Shopping blev der også tid til på Insadong Culture Street.

Sidste indslag på sightseeingturen var Seoul Sky – den højeste bygning i Sydkorea – intet mindre end 123 etager og 500 meter. Sikke en elevatortur og sikke en udsigt!

Herefter havde vi fri til at bruge resten af aftenen som vi ville. Nogle ville shoppe, nogle ville ude at spise streetfood, nogle ville bade i hotellets pool, og de ældste 19år+ fik lov til at tage ud til drinks og mærke nattelivet.

Søndag morgen gik turen retur til Danmark – med de samme stop som på vejen ud, og natten til mandag kl ca 01.30 dansk tid kørte vi ind på kasernen i Sønderborg.

Ud over konkurrencer og planlagte koncerter, har vi sunget spontant flere steder: på det store fly både over og hjem, på restauranter som ekstra tak for maden, for mennesker vi mødte på vores vej og udendørs på 121. etage i Seoul Sky. Det er altid sjovt at overraske folk, og vi nyder de ekstra bifald.

Sikke en tur! Sølvmedaljer med hjem! Sikke mange fantastiske oplevelser og minder for livet!

På vores instagram og facebook har vi lavet stories og skrevet ud løbende under rejsen, og her ligger fortsat en lang række billeder og pigernes egne dagbogsnoter om turen.

Tusind tak til jer, kære fonde, sponsorer og fadder, for at støtte os og dermed være med til at gøre sådan en tur mulig.